ANS III

A HungaroControl modern, csúcstechnológiával felszerelt léginavigációs központja 2013. február 27-én kezdte meg működését. A központ alkalmas Magyarország, és egyben Közép-Európa légi közlekedési infrastruktúrájának továbbfejlesztésére, a légiforgalmi irányítás hatékonyságának és kapacitásának növelésére, és ezzel hozzájárul a magyar légiforgalmi irányítás versenyképességének és hosszú távú önállóságának megőrzéséhez.

Az új irányítóközpontból a magyar légtér körzeti (ACC) és közelkörzeti (APP), valamint 2014 áprilisától a Koszovó feletti magas légtér irányítását látják el a HungaroControl szakemberei.

A 13 milliárd forintból megvalósuló, közel tízezer négyzetméter alapterületű, háromszintes légi navigációs központ kivitelezéséhez az Európai Unió 6 millió euró értékű támogatást nyújtott a Transzeurópai Hálózatfejlesztési Terv (TEN-T) keretében, a források több mint 85 százalékát a költségvetési támogatásban nem részesülő HungaroControl önerőből finanszírozta.

A korábbi irányítóközpont, az ANSI épülete készenléti központként fog üzemelni a jövőben, továbbá helyet ad majd a HungaroControl tervezett Tudásközpontjának is.

MATIAS

A HungaroControl a világ egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányító szoftverét használja. A Thales Air Systems-szel közösen fejlesztett léginavigációs rendszer, a MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) jelenleg használt verziója, a Build 10 fő jellemzői a következők:

  • A Mode S technológiának köszönhetően a MATIAS rendszer a világon elsőként volt képes arra, hogy a légi járművek fedélzetéről letöltött adatokat komplex módon feldolgozza és megjelenítse az irányítók számára.
  • Konfliktuskutatás a repülésbiztonság érdekében: a repülési tervek alapján a szoftver 4 dimenziós profilokat rajzol fel százas nagyságrendben, és ezek között 20-25 percre előre az időben konfliktusokat kutat. A valódi radaradatok alapján rövid távú konfliktuskutatást végez, 5 másodpercenként újraértékeli az egész légtérhelyzetet, és ezek alapján riasztási funkciókat is biztosít. 
  • A HungaroControl már most, a világon a legelsők között   alkalmazza az új hívójelalapú azonosítást, amely 2020-ig egész Európában kötelező lesz.
  • Interoperabilitás, amely biztosítja a környező légiforgalmi szolgálatokkal történő automatikus adatcserét.
  • Támogatja a pilóták és a légiforgalmi irányítók közti elektronikus, levegő-föld adatkapcsolaton át történő kommunikációt (CPDLC - Controller Pilot Data Link Communications).
  • Lehetővé teszi a légiforgalmi irányítók számára személyre szabott radarképernyő betöltését, növelve a munkavégzés hatékonyságát.

Ezzel a technológiával a MATIAS rendszer továbbra is az élvonalban marad, teljesítve a rendszerekre vonatkozó összes európai uniós regulációt.