EUROCONTROL: az európai légiforgalmi irányítás hatékonyságának növelése a legfontosabb

Az európai légiforgalmi irányítás hatékonyságnövelése a legfontosabb feladat az elkövetkezendő években, hogy fel tudja venni a versenyt az amerikai szolgáltatókkal - mondta Joe Sultana, az EUROCONTROL egyik igazgatója Brüsszelben.

A magyar újságíróknak szervezett sajtóbeszélgetésen Joe Sultana hangsúlyozta: Amerikában egyetlen irányító cég van néhány központtal, Európában viszont a 40 EUROCONTROL tagállam mindegyikének saját irányító szolgálata van, emiatt a költségszint mintegy 30 százalékkal magasabb, ami jelentős versenyhátrányt jelent. Kifejtette: a 40 tagállamban 65 irányító központ és 6 ezer szektor működik, amelyet 17 ezer légiforgalmi irányító szolgál ki, évente mintegy 10 millió járatot irányítanak. Az előrejelzések szerint a következő öt évben évente 2,5 százalékkal emelkedik a forgalom.

 Létfontosságúnak nevezte, hogy a szolgálatok megfeleljenek az unió azon elvárásának, amely szerint jelentősen csökkenteni kell a költségeket, növelni a kapacitásokat és a hatékonyságot. Erre jött létre az Európai Egységes Égbolt (Single European Sky, SES) koncepció, amely a jelenlegi, sok közbelső navigációs ponttal megtört útvonalak lerövidítését célozza meg regionális irányító központok létrehozásával.

A hatékonyságjavulást segíti a funkcionális légtérblokkok létrehozása is, egy-egy ilyen blokkba több nemzet irányító szolgálata tartozik. Összesen 9 blokkot hoztak létre, a Magyarország légterében szolgálatot nyújtó HungaroControl a közép-európai blokk tagja. Az Európai Unióra a légitársaságok is jelentős nyomást gyakorolnak, mivel az az érdekük, hogy minél rövidebb útvonalon jussanak el egyik repülőtérről a másikra. Az unió ezt a szolgálatok összevonásával szeretné elérni. A legtöbb tagállam ugyanakkor ellenzi a SES-koncepció megvalósítását, sőt a hatékonyságjavító és költségcsökkentő elvárások módjával sem ért teljesen egyet. A kis szolgálatok függetlenségüket féltik, a nagy országok irányítói viszont azért lobbiznak, hogy hozzájuk kerüljön a kisebb országok légtereinek irányítása az összevonások során.

Az EUROCONTROL-t 1963-ban alapították, feladatai között szerepel a légitársaságoktól beszedni a navigációs szolgáltatások díját, majd azokat elosztani a tagállamok között teljesítménytől függően. Az EUROCONTROL foglalkozik az európai légi forgalom egyenletessé tételével is. Éves árbevétele 8,3 milliárd euró volt 2013-ban.

   MTI 2014. március 28. (Körtvélyes Tivadar)