Pályairány-előrejelzés

A naponta frissülő pályairány előrejelzés segítségével tájékoztatást kívánunk adni arról, hogy a várható szélirányok alapján milyen irányban történnek majd a le- és felszállások Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren.

A naponta frissülő pályairány előrejelzés segítségével tájékoztatást kívánunk adni arról, hogy a várható szélirányok alapján milyen irányban történnek majd a le- és felszállások Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren.

A légijármű a le-és felszállásokat lehetőség szerint szembeszélben hajtja végre. A szél sebességétől és irányától függően ezért két pályairány használatos: a 31-es és a 13-as. A 31-es irány azt jelenti, hogy a le- és felszálló repülőgépek 310-es irányba, azaz észak-nyugati irányba repülnek. Ilyenkor a leszállás dél-kelet felől, azaz Vecsés, illetve Üllő irányából történik, a felszállás pedig északnyugati irányba, azaz Budapest felé. A 13-as irány ennek a fordítottja: ekkor Budapest felől érkeznek a leszállásra készülő repülőgépek, míg felszálláskor délkeleti irányba – Vecsés, Üllő irányába – hagyják el a repülőteret.

A várható pályairányokat az előrejelző meteorológusaink által készített szélprognózisok alapján adjuk meg. A valós pályairány azonban részben a prognózisok korlátozott lehetőségei, részben más, előre nem látható üzemelési körülmények miatt eltérhet az itt megadottaktól. Mindezek mellett arra törekszünk, hogy a pályairány-előrejelzések a lehető legpontosabbak legyenek.

A naponta frissülő ábrák órás részletezettséggel mutatják, hogy milyen valószínűséggel számíthatunk az egyes pályairányokra. A legnagyobb bizonytalanságot azok az esetek jelentik, amikor mérsékelt délkeleti szél fúj, mert ilyenkor a szélsebesség előrejelzésében akár 2 km/h-ás pontatlanság is eltérő pályairányt jelent.

A HungaroControl Green Landing kiadványai a továbbiakban a HungaroControl vállalati portál Zajvédelem menüpontjában érhetők el.