A NATO/KFOR ismét megnyitotta a Koszovó feletti magas légteret a polgári átrepülő légi forgalom előtt

2014. április 3-án a Koszovó feletti magas légteret* újból megnyitották a polgári átrepülő légi forgalom számára. A koszovói válság után 15 évvel ez egy jelentős lépés, amely hozzájárul a nyugat-balkáni légi közlekedés normalizálásához.

A légtér újbóli megnyitására az Észak-atlanti Tanács határozata alapján kerül sor, amely elfogadta Magyarország kormányának azon felajánlását, hogy légiforgalmi szolgálatán, a HungaroControl Zrt-n keresztül technikai lebonyolítóként működjön közre a projektben. A légtér az ENSZ BT 1244. sz. határozatának, valamint az 1999-es Katonai Műszaki Megállapodásnak megfelelően továbbra is a NATO/KFOR fennhatósága alatt marad. A HungaroControl Zrt. a polgári átrepülő légi forgalom számára nyújt légiforgalmi szolgáltatásokat.

A légtér újbóli megnyitása a repülési útvonalak csökkenését eredményezi a térségben, ami jelentősen növeli a légtérhasználók működésének gazdaságosságát a járatok hatékonysága szempontjából. A várhatóan itt közlekedő évi 180.000 járat 370.000 tengeri mérfölddel repül majd kevesebbet, ami éves szinten 18 millió eurós üzemeltetési költségmegtakarítást, továbbá évi 24.000 tonnával kevesebb kerozin felhasználását jelenti, és 75.000 tonnával csökkenti a CO2-kibocsátást.

A légtér újbóli megnyitását a NATO vezette Balkáni Légtér-normalizációs Ülés (BANM) keretében folytatott nemzetközi együttműködés, továbbá Magyarország kormánya, az EUROCONTROL és a HungaroControl Zrt. támogatása tette lehetővé. Több más partner, köztük a szomszédos országok és azok légiforgalmi irányító szolgálatai ugyancsak meghatározó szerepet játszanak a kezdeményezés sikerességében.

„Nagyszerű példája ez a regionális együttműködésnek“ – nyilatkozta Ludwig Decamps, a BANM elnöke. „Rendkívül jó benyomást tett rám a HungaroControl, a szomszédos országok és légiforgalmi szolgáltatóik által tanúsított konstruktív hozzáállás, amellyel hozzájárultak a Koszovó feletti légtér sikeres újranyitásához. Mindez újabb bizonyítéka az EUROCONTROL-lal fenntartott kiváló kapcsolatainknak is, amelyet brüsszeli központjaink közelsége is elősegít.”

A HungaroControl Zrt. rendkívül aktív szerepet vállalt a távszolgáltatás valamennyi szükséges operatív és műszaki elemének kidolgozásában annak érdekében, hogy biztonságos léginavigációs szolgáltatásokat nyújthasson a társaság budapesti központjából. Az egymással nem szomszédos országok közötti, több határon átívelő szolgáltatást különleges és innovatív megoldások bevezetésével tette lehetővé. A HungaroControl kutatás-fejlesztési és szimulációs központjában számos bonyolult szimulációs gyakorlatot végeztek el a légi forgalom gyors és zökkenőmentes biztosítása érdekében. „A több határon átívelő távszolgáltatás nagy szakértelmet és világszínvonalú technológiát igényel” – fejtette ki Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója. „A technológia mellett legalább ilyen fontos Magyarország és a HungaroControl számára, hogy részt vállalhatunk a regionális légi közlekedés helyreállításában, ami az egész európai hálózat érdekeit szolgálja. A régió érintett szereplői között kiváló együttműködés alakult ki a NATO koordinálásával és az EUROCONTROL támogatásával, ami lehetővé tette, hogy leküzdjünk minden jogi, operatív és technikai akadályt.”

Az EUROCONTROL tekintélyes szerepet vállalt a légi forgalom zökkenőmentes átállításában és egy megfelelő költségalap létrehozásának a koordinálásában, amelyre valamennyi érintett féllel szoros együttműködésben, az EUROCONTROL útvonal-használati díjfizetésére vonatkozó elveivel összhangban került sor. Az EUROCONTROL Network Manager kiemelt figyelmet fordított annak biztosítására, hogy az áramlásszervező hálózat a lehető legkevesebb fennakadással működjön. „Ez a délkeleti tengely fontos európai útvonal, amelyen a forgalomnak zökkenőmentesen kell haladnia. E tengely közepén megnyitott öt közvetlen útvonal nemcsak a légtér-használók, hanem a teljes áramlásszervezés szempontjából előnyös. Meggyőződésünk, hogy mindez az európai hálózat jelentős javulását eredményezi” – jelentette ki Joe Sultana, az EUROCONTROL áramlásszervezési igazgatója.

   *205-660 Flight Level (FL) magasságban