Zajvédelem

Mára a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a magyar gazdasági élet fontos szereplője, azonban - hasonlóan a közúti és vasúti közlekedéshez - a légiközlekedés is zajterheléssel jár, ami főként a repülőtér környezetében élő lakosságot érinti. A zajproblémák kezelésében a Budapest Airport Zrt. az illetékes szervezet, azonban a HungaroControl Zrt. is aktív szerepet vállal az egyre sűrűsödő európai légiforgalom következményeként megnövekedett zajjal kapcsolatos problémák kezelésében.

Társaságunk a légiforgalom irányítására vonatkozó szigorú nemzetközi szabályok és biztonsági követelmények betartása mellett folyamatosan fejleszti azon eljárások megvalósíthatóságát, amelyek a repülésbiztonság maximális szavatolása mellett csökkenthetik a repülőtér működési környezetében lévő kerületek és települések zajterhelését. Ez az oldal biztosítani szeretné, hogy a látogató rövid betekintést nyerjen a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér légiforgalmi irányításának hátterébe, segítséget adhat a járatok nyomon követésében, valamint olvashat a HungaroControl Zrt. végrehajtott és tervezett zajvédelmi intézkedéseiről, technológiai fejlesztéseinek zajvédelmi hatásairól és a közvetlen lakosságnak nyújtott szolgáltatásairól.

  • Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér napi átlagos forgalma 300 művelet a nyári időszakban. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 150 légijármű érkezik a repülőtérre az év legforgalmasabb időszakában. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér napi forgalma negyede a világ 10 legforgalmasabb repülőtereihez képest. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legforgalmasabb időszaka 2005-2006-ban volt, amikor átlagban napi 350 művelet valósult meg. Mára, a zajhelyzet javítására tett erőfeszítések révén kevesebb embert érint a zaj, mint korábban. Azonban a zaj mindig is probléma lesz a repülőtér környezetében élők vagy a repülési útvonalak alatt lakók számára.

    Műszer szerinti érkezési eljárások (STAR)

    A HungaroControl Zrt. a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vonatkozó műszer szerinti érkezési eljárásokat a Légiforgalmi Tájékoztató Kiadványában (AIP) teszi közzé. Az érkező légijárművek ezeken a műszer szerinti érkezési eljárásokon keresztül csatlakoznak a futópálya megközelítési eljárásaira.  Az eljárások navigációs pontokkal leképzett névleges nyomvonalak, amelyeket a légijárművek csak szórással képesek végrehajtani. Az eljárások végrehajtását többek között a légijárművek típusa, navigációs képessége, a meteorológiai tényezők és a forgalmi viszonyok befolyásolják. Természetesen a HungaroControl Zrt. törekszik a műszer szerinti érkezési eljárások navigációs pontjaiból leképzett nyomvonalak minél pontosabb végrehajtására.

    Folyamatos süllyedéssel végrehajtott érkezések (Continuous Descent Operations - CDO)

    A folyamatos süllyedéssel végrehajtott érkezések során a légijárműveknek nem kell időszakosan többletenergiát használniuk az előrehaladáshoz, a felgyűlt helyzeti energia optimális kihasználása alacsonyabb hajtómű-teljesítményt eredményezhet, ezáltal az érkező légijárművek kevesebb üzemanyagot fogyasztanak és költséghatékonyabban üzemeltethetők, továbbá alacsonyabb a széndioxid-kibocsátásuk és „halkabbak” is.

    Folyamatos süllyedés (CDO)

    Egy légijármű üzemanyag fogyasztása és a kialakuló zajterhelés függ a légijármű aktuális terhelésétől, az adott meteorológiai helyzettől, valamint attól, hogy mennyire tér el az optimális üzemelési profiljától. Ennek okán a légijárművek süllyedési profilját közvetlenül nem tudja befolyásolni a légiforgalmi irányítás, hiszen az légitársaság függő, hogy milyen süllyedési profillal hajtják végre a süllyedést. Természetesen a Társaságunk törekszik a CDO-val történő érkezések minél nagyobb részarányú végrehajtására.

    Végső megközelítés (Final Approach)

    Az érkező légijárműveknek a műszer szerinti érkezési eljárások végrehajtása során az AIP-ben meghatározott magassági tartományban kell csatlakozniuk a repülőtér végső megközelítéseire. A műszeres megközelítési eljárások közül elsődlegesen a légijárművek a műszeres leszállító rendszert, más néven ILS-t (Instrument Landing System) használják. Az ILS részét képezi egy iránysáv és egy siklópályaadó, amely meghatározza a 3 fokos elméleti siklópályát az érkező légijárművek számára. A megfelelő siklópálya elfogása érdekében az érkező légijárműveknek 7 tengeri mérfölddel (12-13 km) a futópálya előtt már a végső megközelítési egyenesen kell lenniük.

    Éjszakai műveletek korlátozása

    A magyar jogszabályi környezet erősen korlátozza az éjjeli időszakra tervezhető menetrend szerinti és nem-menetrend szerinti kereskedelmi le- és felszállások számát a 22:00-06:00 LT (helyi idő szerint) közötti időszakra. Az éjszakai időszakban legfeljebb 50 művelet tervezhető, ebből 00:00-05:00 LT (helyi idő szerint) között legfeljebb 6 művelet lehet. Kivételes körülmények fennállása esetén a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyével ezektől el lehet térni, ha a légijármű üzemeltetője a tervezett közlekedésének igényét a közlekedés előtti nap helyi idő szerint 24:00-ig jelzi.

  • Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér napi átlagos forgalma 300 művelet a nyári időszakban. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 150 légijármű érkezik a repülőtérre az év legforgalmasabb időszakában. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér átlagos napi forgalma negyede a világ 10 legforgalmasabb repülőtereihez képest. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legforgalmasabb időszaka 2005-2006-ban volt, amikor átlagban napi 350 művelet valósult meg. Mára, a zajhelyzet javítására tett erőfeszítések révén kevesebb embert érint a zaj, mint korábban. Azonban a zaj mindig is probléma lesz a repülőtér környezetében élők vagy a repülési útvonalak alatt lakók számára.

    Szabvány műszeres indulási eljárások (Standard Instrumental Departure - SID)

    A HungaroControl Zrt. köteles a hatályos nemzetközi és hazai jogszabályokat figyelembe véve meghatározni az útvonalakat és műszeres repülési eljárásokat. A szabályrendszer elsődleges célja, hogy a lehető legmagasabb repülésbiztonsági szint mellett, a légtérfelhasználók számára magas szintű szolgáltatás nyújtását tegye lehetővé. A repülési eljárások elsősorban a légjárműveket védi, másrészt kitér a lakott területek a légijárművek által okozott környezeti terhelések minimalizálására is. Ezen előírásokat alkalmazza a HungaroControl Zrt. is a szabvány repülési eljárások tervezése során, amelyet a Légiforgalmi Tájékoztató Kiadványában (AIP) tesz közzé. Az induló légijárművek előre meghatározott szabvány műszeres indulási eljárásokat alkalmazva hagyják el a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret.  A légitársaságok desztinációk alapján határozzák meg, hogy az adott légijárművek melyik szabvány műszeres indulási eljárást alkalmazzák. A légijárművek típustól függően különböző szórással és magasságon hajtják végre a műszeres indulási eljárás navigációs pontjaiból leképzett névleges nyomvonalat, hiszen végrehajtásuk függ a légijárművek típusától, terheltségétől, meteorológiai viszonyoktól és forgalmi szituációktól.

    Szabvány műszeres indulási eljárások nyomvonaltartása

    Az induló légijárművek az AIP-ben is előírt 5,5% emelkedési gradienssel kell emelkedniük a szabvány műszeres indulási eljárások végrehajtása során. A légijárműveknek a közzétett szabvány műszeres indulási eljárásokat Budapest felé történő felszállások esetében 7000 láb (~2300 méter), Vecsés, Üllő irányába történő felszállások esetében pedig 4000 láb (~1300 méter) tengerszint feletti magasság eléréséig kötelező követniük. A légijárműveknek a NADP1 (Noise Abatement Departure Procedure) zajcsökkentő indulási eljárást kell alkalmazniuk. A zajcsökkentő indulási eljárás alkalmazásának célja, hogy a szabvány műszeres indulási eljárás alatt élő lakosság zajterhelését csökkentse a repülőtér közvetlen környezetében, valamint az induló légijárművek minél hamarabb képesek legyenek elérni a közzétett szabvány műszeres indulási eljárásban előírt kezdeti emelkedési magasságot. Az előírt magasság után a légijárművek a szabvány műszeres indulási eljárást elhagyva a desztináció felé folytathatják útjukat. Természetesen előfordulnak olyan esetek, amikor az adott légijármű nem képes követni az előírt szabvány műszeres indulási eljárást, mivel valamilyen repülésbiztonsági ok miatt (pl. zivatarkerülés, forgalmi helyzet) a légiforgalmi irányítónak kitérő útvonalat kell meghatároznia. A HungaroControl Zrt. a jogszabályi előírásoknak eleget téve, folyamatosan vizsgálja az előírt szabvány műszeres indulási eljárás szabályos végrehajtását. Az induló légijárművek több mint, 98%-a az előírt előírások szerint hajtják végre az eljárásokat.

    Folyamatos emelkedéssel végrehajtott indulások (Continuous Climb Operations - CCO)

    A CCO a felszálló repülőgépeknek egy olyan optimális emelkedési profilt elősegítő eljárás, amelyet alkalmazva a légijármű vezetője a felhasznált üzemanyag jelentős részét meg tudja spórolni a felszállás során. A CCO alkalmazása lehetővé teszi, hogy a légijárművek az optimális emelkedési sebességgel és tolóerő beállítással érjék el a kezdeti utazási magasságot, így csökkentve a teljes üzemanyag-fogyasztást és CO2 kibocsátást.

    Mára olyan műszeres indulási eljárások lettek kialakítva, amelyek összhangban vannak a jelenlegi légtérstruktúrával és megfelelően biztosítják a nagyarányú folyamatos emelkedéssel végrehajtott indulásokat.

    Folyamatos emelkedés (CCO)

  • A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér futópályáinak kialakítása az uralkodó széliránynak megfelelően, északnyugat - délkeleti tájolással történt, több mint 60 évvel ezelőtt, amely alapvetően meghatározza a mai napig az indulási, valamint az érkezési eljárások nyomvonalainak fő irányultságát. A repülés biztonságos végrehajtása érdekében a légijárművek a felszállást és leszállást elsődlegesen széllel szemben hajtják végre az aerodinamikai törvények valamint az érvényben lévő ICAO előírások miatt. A szélirány mérése a repülőtéren elhelyezett szélsebességmérők alapján történik, amelyek a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) vonatkozó előírásainak megfelelően, a futópályák mellett a földetérési zónáknál (Dél-DK és Észak-ÉK) találhatóak. Ezen berendezések a futópályák mellett tíz méteres magasságtól 450 méterig mérik a szél sebességét és irányát. Fontos hangsúlyozni, hogy a repülőtér területén a föld felett mért szél sebessége és iránya határozza meg a használatos futópályairányt a légiforgalom számára, ami különbözhet az egyéb területeken, településeknél észlelt szél sebességétől és irányától. A repülőtér területén mért szél iránya és sebessége napon belül többször is megváltozhat, ami a használatos futópályairány váltakozását eredményezheti. A repülés meteorológiai szolgálat munkatársai folyamatosan elemzik az aktuális és várható időjárási viszonyokat, amelyek alapján tájékoztatják a légiforgalmi irányítást.

    Nappali futópálya használat

    A használatos futópályairány meghatározásánál a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren mért uralkodó szélirány az irányadó. Budapest felett északnyugati az uralkodó széljárás, ezért a repülőtérről induló légijárművek hozzávetőlegesen 70 százaléka északnyugati irányba (Budapest felé), 30 százaléka pedig délkeleti irányba (Vecsés felé) száll fel. A felszállási irány jellemzően meghatározza a leszállások irányát is, de adott esetben (szélcsend vagy ahhoz közeli állapot esetén) ez eltérő is lehet.

    Futópálya elhelyezkedés

    A meteorológiai adatainkból készített 1-2 napos előrejelzéssel meghatározható, hogy melyik irányból várható a légijárművek érkezése valamint, hogy mely futópályavégről fognak felszállni a légijárművek.

    Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy az előrejelzéseink tájékoztató jellegűek, az irány a meteorológiai viszonyoknak megfelelően változhat. Az előrejelzés a következő linken érhető el: http://www.hungarocontrol.hu/hu/varhato_futopalya_hasznalat

    A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren két futópálya áll rendelkezésre a légiforgalom számára. A jelenlegi érvényben lévő környezetvédelmi jogszabályok alapján, mindkét futópálya és azok navigációs berendezések állása esetén 31-es irányú felszállásokra a 31L használható. Érkezések esetében pedig, a 13-as futópályairánynál a 13R használható, ha mindkét futópálya és azok navigációs berendezések állnak rendelkezésre.

    Éjszakai futópálya használat

    A jelenleg hatályos környezetvédelmi szabályok alapján, mindkét futópálya és navigációs berendezéseinek korlátozás nélküli rendelkezésre állása esetén mély alvási időszakban (00:00-05:00) között csak a 31R használható érkezésre és 13L indulásra.

     

  • MergeStrip

    A HungaroControl Zrt. folyamatosan dolgozik olyan technikai és módszertani eljárásokon, amelyek révén a környező kerületek és települések zajterhelése csökkenthető. MergeStrip elnevezéssel egy olyan egyedülálló, új, léginavigációt segítő módszer és a módszer alkalmazását támogató szoftver került kifejlesztésre, amelynek révén hatékonyabbá válik a légiforgalmi irányítás, a repülőgépek gazdaságosabban üzemeltethetők, csökken a károsanyag kibocsátásuk és mérséklődik a területek zajterhelése. A fejlesztés egyik érdekessége, hogy a rendszer kifejlesztésének és üzembe állításának a költségigénye töredéke annak, mint amibe más, jelenleg alkalmazott megoldások kerülnek.

    Az új munkamódszerrel széles körben elterjeszthető a futópályát megközelítő repülőgépek folyamatos süllyedése. A MergeStrip környezeti hatása elsősorban a repülőtértől távolabb eső kerületeknél lesz érezhető, így pozitívan érinti majd a Budapest és távolabbi települések lakosságát is.

    MergeStrip

    A leszálló gépek érkezésének ütemezését segítő szoftverek és rendszerek már eddig is léteztek, több légiforgalmi szolgáltató jelentős beruházásokkal próbálta hatékonyabbá tenni az érkező forgalom kezelését. Ezek a rendszerek kiforratlanságuk miatt sok esetben nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, és a légiforgalmi irányítók részéről is sok kritika érte őket. Az egyik legfőbb probléma, hogy a számítógép által kikalkulált leszállási ütemezés és az útvonalak sok esetben nem adják ki a megfelelő eredményeket, és gyakori beavatkozásokra kényszerítik a légiforgalmi irányítókat.

    Precision-Area Navigation (P-RNAV) 

    A PBN (Performance Based Navigation) egy olyan nemzetközileg is elvárt koncepció a légiforgalmi szolgáltatók részére, amelynek révén a PBN alapú szabvány műszeres indulási és érkezési eljárások a megfelelő repülésbiztonság szint fenntartása mellett segítik a lehető legrövidebb érkezési útvonal lerepülését a légijárművek számára. A PBN alapú eljárások következtében a környezeti zajterhelés érdemben nem változik, a potenciálisan zajjal érintett területek nagysága azonban csökken. A P-RNAV (Precision Area Navigation) földi és/vagy műholdas infrastruktúrán alapuló területi egyik olyan navigációs eljárása, mely során a P-RNAV kompatibilis berendezések automatikusan meghatározzák a repülőgép helyzetét vízszintes síkban.

    WALTER - web alapú légiforgalmi tájékoztató rendszer

    A WALTER  naprakész adatokat szolgáltat a főváros feletti légi forgalom alakulásáról, így hozzájárulhat a légi forgalom működésének pontosabb megértéséhez. Az alkalmazás segítségével egy meghatározott területen és időintervallumon belül nyomon követhetők a légi járművek adatai, pozíciói és repülési időpontjai. A rendszerrel a polgári légi közlekedésben résztvevő légi járművekhez rendelt adatok a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez tartozó manőverezési területen – Budapest vonzáskörzetén – belül pontosíthatók. Megállapítható a járművek pozíciója mellett azok járatszáma és géptípusa, valamint az indulási és érkezési állomások is.

    Műszaki újdonság, hogy az oldalt tápláló információk radaradatok feldolgozásából származnak. Az alkalmazás egy érdekes fejlesztésével a légi járművek adott időpontban mutatott elhelyezkedése mellett – cím vagy GPS koordináták megadásával – az is láthatóvá tehető, hogy egy kiválasztott hely mintegy 5,5 km-es környezetében az elmúlt 15 napon belül milyen repülőgépek haladtak el.

    A WALTER itt érhető el.

    A légijárművek folyamatos süllyedését elősegítő új érkezési eljárások 

    A HungaroControl Zrt 2016. május 26-tól új megközelítési és érkezési eljárások alkalmazását kezdte meg a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren. A változtatás célja az, hogy lehetővé váljon a szabványosított, kiszámíthatóbb és rövidebb érkezési útvonalakat eredményező PBN alapú eljárások alkalmazása, továbbá olyan új T-Bar alapú megközelítések kialakítása, melyek hatására minden megközelítési formára vonatkozóan tovább javul az egységes nyomvonalhasználat. Az eljárás kidolgozása során a társaság figyelembe vette a környezetvédelmi szempontokat, és megvizsgálta a várható környezeti hatásokat is.

    Az új koncepció bevezetésével a környezeti zajterhelés érdemben nem változik ugyan meg, a repülési pályák szóródása azonban a várakozások szerint csökkenni fog. A repülési pályák szóródásának csökkenésével pedig a potenciálisan zajterheléssel érintett területek nagysága is csökkenni fog. Ezt támogatja, hogy az érkezési eljárások horizontális vonalvezetésének változásán túl a magassági előírások is változnak, elősegítve ezzel a légijárművek folyamatos süllyedését. Az új eljárások a jelenlegihez képest több mint 450 méterrel magasabb magassági megkötéseket tartalmaznak.

    Az új műszer szerinti érkezési eljárások bevezetésével a légijárművek személyzetei pontosabb információt kapnak az optimális süllyedés végrehajtásához. Ennek hatására várhatóan csökkeni fog az ideálistól eltérő, kis magasságon történő szintrepülések száma is, ami kedvezően befolyásolja a földfelszíni zajhelyzetet. Az intézkedésektől a HungaroControl Zrt. az üzemanyag-felhasználás és a CO2 kibocsátás csökkenését is várja.

  • WALTER - web alapú légiforgalmi tájékoztató rendszer

    A WALTER  naprakész adatokat szolgáltat a főváros feletti légi forgalom alakulásáról, így hozzájárulhat a légi forgalom működésének pontosabb megértéséhez. Az alkalmazás segítségével egy meghatározott területen és időintervallumon belül nyomon követhetők a légi járművek adatai, pozíciói és repülési időpontjai. A rendszerrel a polgári légi közlekedésben résztvevő légi járművekhez rendelt adatok a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez tartozó manőverezési területen – Budapest vonzáskörzetén – belül pontosíthatók. Megállapítható a járművek pozíciója mellett azok járatszáma és géptípusa, valamint az indulási és érkezési állomások is.

    Műszaki újdonság, hogy az oldalt tápláló információk radaradatok feldolgozásából származnak. Az alkalmazás egy érdekes fejlesztésével a légi járművek adott időpontban mutatott elhelyezkedése mellett – cím vagy GPS koordináták megadásával – az is láthatóvá tehető, hogy egy kiválasztott hely mintegy 5,5 km-es környezetében az elmúlt 15 napon belül milyen repülőgépek haladtak el.

    A WALTER itt érhető el.

    GREEN Landing

    2011. december 15-én a Partnerségi Önkormányzati Találkozón megállapodás született, hogy a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. folyamatos adatszolgáltatással tájékoztatja a környező kerületek és települések lakosságát. Társaságunk kifejezett célja, hogy az együttműködés során minden érintett partner figyelemmel kísérhesse adott referencia-időszak adatait. A Nemzeti Közlekedési Hatóság 2016. január 28-án kelt EH/MD/NS/A/171/1 másodfokú határozata helybenhagyta az elsőfokú 2014. augusztus 1. napján kelt, LH/RK/NS/A/1965/0/2014. iktatószámú határozatát, amely alapján Társaságunk adatszolgáltatási kötelezettsége megváltozott, azonban Társaságunk 2012 júniusa óta bevezetett adatszolgáltatási gyakorlatot továbbra is biztosítani kívánja. A HungaroControl Zrt. a nemzetközi trendekkel összhangban a hatóság által előírt adattartalmon túlmenően 2017-től kezdődően további légiforgalmi környezetvédelmi mutatószámokat is meghatározott. Az új adatok - a környező kerületek és települések érdekeit szem előtt tartva - a települések zajhelyzetét javító eljárások részarányáról ad tájékoztatást a partnereknek.

    Fentiek szerint 2017. évtől kezdődően Társaságunk által biztosított adatszolgáltatás adattartama a hatóság által előírt adatszolgáltatási kötelezettség szerint meghatározott adatokból és a lakosság tájékoztatását szolgáló légiforgalmi környezetvédelmi adataiból áll.

    Együttműködés az önkormányzatokkal

    A HungaroControl Zrt. kezdeményezésére, a Társaság és a működési környezetében lévő önkormányzatok polgármesterei 2011. december 15-én megújították a 2007. január 15-én kelt szándéknyilatkozatukat, amely a hosszú távú, előremutató kapcsolatfenntartás érdekeit szolgálja. A Társaság ennek megfelelően minden évben meghívja az érintett budapesti kerületek és más települések képviselőit, hogy tájékoztassa őket tevékenységéről és fejlesztéseiről, kiemelve azon folyamatokat, amelyek hatással lehetnek az általuk képviselt lakosság mindennapi életére és környezetére.

    Önkormányzati partnertalálkozók