GREEN Landing környezetvédelmi tájékoztató kiadvány

A Partnerségi Önkormányzati Találkozón 2011. december 15-én aláírt megállapodásnak megfelelően a HungaroControl folyamatos adatszolgáltatás révén tájékoztatja a környező kerületek és települések lakosságát. A GREEN Landing környezetvédelmi tájékoztató kiadvány célja, hogy az együttműködés során minden érintett partner figyelemmel kísérhesse az adott referencia-időszak adatait.

A 176/1997 (X.11.) a repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének szabályairól szóló Kormányrendelet szerinti adatszolgáltatási kötelezettségünknek havonta teszünk eleget, amelyet 2012 júniusától elektronikus formában is biztosítunk partnereink számára. Kiadványunk tartalmi elemei a következők:

Futópálya-felhasználás megoszlása

A 176/1997. (X.11.) Kormányrendelet negyedéves összesítésben határozza meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér futópályavégein a légi járművek  százalékos arányát. A tárgy-negyedévet követő adatszolgáltatás utólagos ellenőrzésre ad lehetőséget.

Felmentés kérése zajcsökkentő eljárás alól

A szabályozás lehetőséget biztosít a légiforgalmi irányítást végző szervezet számára, hogy indokolt esetekben előzetes engedélyt kérjen a jogszabálytól való eltérésre, melynek birtokában a hatóság felmentést adhat a zajcsökkentő repüléstechnikai eljárás alól. Ilyen indokolt esetnek számít, ha  a repülőtér üzemeltetője karbantartás miatt zárja a futópályát.
13L futópályavégre történő érkezések vizsgálati eredményei: Amennyiben a légiforgalmi irányítást végző szervezet munkanapon 08:00 – 22:00 időszakon kívül vagy 100 tonna feletti légi járműnek engedélyez leszállást a 13L futópályára, azt utólagosan indokolva be kell jelentenie a NKH LH felé.

Meteorológiai jelentés

A repülés alapszabálya, hogy széllel szemben kell felszállni és ellenkező irányból leszállni, mert így érvényesül az aerodinamika törvénye. Budapest felett északnyugati az uralkodó széljárás, ezért a repülőtérről induló járatok 70 százaléka északnyugati irányba (Pest felé), 30 százaléka pedig délkeleti irányba (Üllő és Vecsés felé) kell, hogy felszálljon. A kijelölt felszállási irány egyben meghatározza a leszállások irányát is. Meteorológiai adatainkból készített 1-2 napos előrejelzéssel meghatározható, hogy melyik irányból várható a légijárművek érkezése,  valamint, hogy mely pályavégről fognak felszállni a légijárművek. Előrejelzésünk tájékoztató jellegű, az irány a meteorológiai viszonyoknak megfelelően változhat. Az előrejelzés itt [link a futópályairány-előrejelzéshez] érhető el.