Általános inrformáció, elérhetőségek

Hol érhetőek el a légtérszerkezettel, aktuális aktivitással kapcsolatos információk? Hogyan készülhetnek fel a változásokra a pilóták?

A légtérszerkezetre vonatkozó elsődleges információforrás a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet. Papír alapú térképi megjelenítése az 1:500000-es légiforgalmi térkép. A napi légtérfelhasználási terv a HungaroConrol Zrt. honlapján érhető el. Az aktív légterekről a NetBriefing oldalán lehet tájékozódni.

Milyen online térképeken tájékozódhatunk a Budapest-TMA 2020. január 30-tól érvényes szerkezetéről?

A repülésre való felkészülésnél a pilóták segítségére lehet a HungaroControl Zrt. honlapján található napi légtérfelhasználási terv, valamint a NetBriefing oldal, ahol az aktív légterekről lehet tájékozódni.

Honnan tudható, hogy az egyes koordinált légterek igénybevételéhez melyik koordinációs szervezettel kell felvenni a kapcsolatot? Mely jogszabály rögzíti ezt?

A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet tartalmazza a koordinált légtér koordinációs feladatait ellátó szervezetek listáját és e légterek igénybevételének szabályait.

Hol található meg az adott koordinált légtér koordináló szervezetének elérhetősége, illetve frekvenciája?

A frekvencia közzétételéről a koordináló szervezet gondoskodik. Érdeklődni az adott koordináló szervezetnél, vagy az illetékes repülőtéren, a reptérrend alapján lehet (Dunakeszi, Budaörs, Esztergom).

Kap-e tájékoztatást (a repülőterektől) a FIC szolgálat, „vitorla üzem” esetén, a „iskola kört” elhagyó légterező vitorlák mozgásáról?

Ez eddig sem volt jogszabályi kötelezettség, és ezután sem várható változás. Azonban 2020. január 30-tól a kijelölt TIZ légtérrel rendelkező repülőtéren végrehajtott helyi repülésekről, az AFIS üzemidején kívül, a repülőtér üzembentartójának tájékoztatnia kell a Budapest ATS Központ repüléstájékoztató szolgálatát. Emellett, ahogy eddig is a repülőtér forgalmi körét elhagyó és működőképes rádióberendezéssel felszerelt, VFR szerint repülő légi járműnek 4000 láb AMSL fölött a fel kell vennie a rádiókapcsolatot a FIC-cel.