Légtérhasználattal kapcsolatos kérdések
Mik az úgynevezett koordinált légterek, kik és milyen feltételekkel használhatják azokat?
Az ellenőrzött légtérből "kihasított", elsősorban sikló- vagy vitorlázó repülés céljára létrehozott légterek. A koordinált légtérben való tartózkodás feltételeit jogszabály írja elő.
Ezek a légterek a TMA ellenőrzött légterébe nyúló területek, amelyek előre egyeztetett és megállapított magassági és oldalhatárokkal rendelkeznek, működésükhöz előzetes igénylés és működési idejük alatt folyamatos koordináció biztosítása szükséges. Ezeket a légtereket a HungaroControl és a kisgépes repülőtereket működtető egyesületek között létrejött egyezmény (LoA) alapján lehet üzemeltetni. Ebben az esetben a HungaroControl az érintett légteret átadja az igénylőnek, és a visszaadásáig a légiforgalom biztonságáért az igénylő felel, a rá vonatkozó szabályok szerint.
Ki, és milyen feltételekkel (személyi, tárgyi, eljárások, rádiózás stb.) veheti igénybe a koordinált légtereket?
A koordinált légtér igénybevételének feltételeit a 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 14. § tartalmazza. A koordinált légtérben csak VFR légi jármű repülhet a koordinációs feladatokat ellátó szervezet által továbbított, engedélyezett kezdő és befejező időpont között, illetve a meghatározott magasságig. A légi járműveknek – a siklórepülés céljára igényelhető koordinált légtér kivételével – a közzétett frekvencián kétoldalú rádióösszeköttetést kell fenntartani a koordinációs feladatokat ellátó szervezettel.
Ki koordinálhat? Mik az egyéni és szervezeti követelmények?
A 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 12. § szerint a koordinációs feladatokat ellátó szervezet feladatai közé tartozik:
a) hangrögzítéssel ellátott rádióállomás működtetése és kétoldalú rádióösszeköttetés tartása azokkal a légi járművekkel, amelyek – a siklórepülés céljára igényelhető koordinált légtér kivételével – koordinált légtérben működnek;
b) a Budapest ATS Központtól telefonon kapott – a légtér igénybevételének engedélyezett kezdő és befejező időpontjára, valamint az igénybe vehető magasságra vonatkozó – tájékoztatások továbbítása a koordinált légteret igénybe vevő légijárművek részére;
c) a Budapest ATS Központ telefonon történő tájékoztatása arról, hogy
ca) minden – a koordinációs feladatokat ellátó szervezet által ismert – forgalom elhagyta a koordinált légteret, vagy
cb) van olyan általa ismert forgalom, amellyel kapcsolatban nem tudott meggyőződni a koordinált légtér elhagyásáról;
d) a siklórepülés céljára igényelhető koordinált légtér esetén a légi járművek megfelelő módszerrel történő előzetes tájékoztatása a koordinált légtér igénybevételének engedélyezett kezdési és befejezési időpontjáról és az igénybe vehető magasságról;
e) valamennyi, a Budapest ATS Központtól kapott tájékoztatás és megtett intézkedés bejegyzése az erre a célra rendszeresített naplóba, illetve a koordinációs feladatok légiforgalmi szolgáltató által történő ellátása esetén a belső szabályzatában meghatározott módon.
A Budapest ATS Központ és a koordinációs feladatokat ellátó szervezet közötti tájékoztatás cseréjére vonatkozó eljárásokat a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott együttműködési megállapodásban kell rögzíteni.
Milyen kockázatot jelent a koordinált legterek igénybevételi szabályainak megszegése, figyelmen kívül hagyása? Mik a lehetséges szankciók?
Aki légtérsértést követ el, közigazgatási bírsággal sújtható, illetve – az eset megítélésétől függően – akár büntető eljárás is indulhat ellene. További következmény lehet a koordinált légtérre vonatkozó, a légiforgalmi szolgáltatóval kötött együttműködési megállapodás felmondása, amely nélkül a koordinált légtér nem üzemelhet.
Mi a teendő a rádió meghibásodása esetén?
Amennyiben a kétoldalú rádióösszeköttetés megszakad, a koordinált légteret a legrövidebb időn belül el kell hagyni, és erről késedelem nélkül tájékoztatni kell a koordinációs feladatokat ellátó szervezetet.
Mi a teendő abban az esetben, ha valaki a szabályokat megszegő tevékenységet észlel?
Azonnal jelenteni kell a koordináló szervezetnek, illetve az érintett légiforgalmi szolgálatnak.
Van-e lehetőség a TMA koordinált legtereken kívüli igénybevételére motor nélküli légijárművel, repülő eszközzel? Ha igen, ennek mik a feltételei?
Korlátozásokkal ugyan, de van rá lehetőség a C osztályú légtérre vonatkozó feltételekkel, azaz folyamatos kétoldalú rádióösszeköttetés megléte, érvényes repülési terv leadása esetén. A légi járművet legalább nyomásmagasság továbbítási képességgel rendelkező transzponderrel kell felszerelni és azt működtetni kell. Az ellenőrzött légtérbe való belépés és minden manőver csak ATC engedély birtokában végezhető el.
A tervezett igénybevétel előtt mennyi idővel kell kezdeményezni a koordinációt?
A légtérhasználattal kapcsolatos aktiválási, lemondási, módosítási időket a koordináló szervezet és az illetékes légiforgalmi szolgálat közötti együttműködési megállapodásban rögzítik.
A pályairányváltás miatti „plafon” változás maximális magasságát mennyi idő alatt kell a pilótáknak biztosítaniuk?
Valamennyi légi jármű a koordinációs feladatokat ellátó szervezet tájékoztatásának megfelelően – a tájékoztatást követő 15 percen belül – köteles elhagyni a koordinált légteret, illetve a megadott magasságra süllyedni, és erről rádión keresztül tájékoztatnia kell a koordinációs feladatokat ellátó szervezetet.
Milyen objektív feltételek esetén kezdeményezheti a HC az alap-magasságok használatát?
Tapasztalat szerint leginkább időjárási indokok állhatnak a háttérben, de ezt részletesen a koordináló szervezet és az illetékes légiforgalmi szolgálat között kötött együttműködési megállapodás tartalmazza.
Siklóernyős részt vehet-e koordinált vitorlázó légtér üzemében?
Jogszabály szerint nem kizárt, amennyiben a légtér igénybevételéhez előírt feltételeket teljesíteni tudja. Fontos azonban, hogy az igénybevétel lehetőségéről a koordináló szervezet dönt.
Az esztergomi koordinált légtér északi oldala a FIR határral azonos. Szlovákia felől beléphet-e vitorlázógép a koordinált légtérbe? (határkeresztezés csak FPL, működő transzponder és rádió használata mellett lehetséges. Nincs felmentése a hajtómű nélküli légijármüveknek!)
Jelenleg fő szabály szerint csak a jogszabályban meghatározott feltételekkel lehet keresztezni az országhatárt.
Az „F” légtérosztály kivezetésével megszűnik-e a hajtómű (és transzponder) nélküli légi járművek pilótáinak a FIC-et tájékoztató kötelezettsége a nem ellenőrzött légtérben történő, 4000 láb (1200 m) AMSL fölötti repülésekről?
Nem, mert ez a kötelezettség a jogszabályban eddig sem az „F” légtér igénybevételéhez, hanem a 4000 láb (1200 m) AMSL fölötti nem ellenőrzött légtérben történő repülésekhez kötődött.