Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkező légijárművek kezelése
Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér napi átlagos forgalma 300 művelet a nyári időszakban. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 150 légijármű érkezik a repülőtérre az év legforgalmasabb időszakában. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér napi forgalma negyede a világ 10 legforgalmasabb repülőtereihez képest. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legforgalmasabb időszaka 2005-2006-ban volt, amikor átlagban napi 350 művelet valósult meg. Mára, a zajhelyzet javítására tett erőfeszítések révén kevesebb embert érint a zaj, mint korábban. Azonban a zaj mindig is probléma lesz a repülőtér környezetében élők vagy a repülési útvonalak alatt lakók számára.
Műszer szerinti érkezési eljárások (STAR)
A HungaroControl Zrt. a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vonatkozó műszer szerinti érkezési eljárásokat a Légiforgalmi Tájékoztató Kiadványában (AIP) teszi közzé. Az érkező légijárművek ezeken a műszer szerinti érkezési eljárásokon keresztül csatlakoznak a futópálya megközelítési eljárásaira. Az eljárások navigációs pontokkal leképzett névleges nyomvonalak, amelyeket a légijárművek csak szórással képesek végrehajtani. Az eljárások végrehajtását többek között a légijárművek típusa, navigációs képessége, a meteorológiai tényezők és a forgalmi viszonyok befolyásolják. Természetesen a HungaroControl Zrt. törekszik a műszer szerinti érkezési eljárások navigációs pontjaiból leképzett nyomvonalak minél pontosabb betartatására és használatára.
Folyamatos süllyedéssel végrehajtott érkezések (Continuous Descent Operations - CDO)
A folyamatos süllyedéssel végrehajtott érkezések során a légijárműveknek nem kell időszakosan többletenergiát használniuk az előrehaladáshoz, a felgyűlt helyzeti energia optimális kihasználása alacsonyabb hajtómű-teljesítményt eredményezhet, ezáltal az érkező légijárművek kevesebb üzemanyagot fogyasztanak és költséghatékonyabban üzemeltethetők, továbbá alacsonyabb a széndioxid-kibocsátásuk és „halkabbak” is.
Egy légijármű üzemanyag fogyasztása és a kialakuló zajterhelés függ a légijármű aktuális terhelésétől, az adott meteorológiai helyzettől, valamint attól, hogy mennyire tér el az optimális üzemelési profiljától. Ennek okán a légijárművek süllyedési profilját közvetlenül nem tudja befolyásolni a légiforgalmi irányítás, hiszen az légitársaság függő, hogy milyen süllyedési profillal hajtják végre a süllyedést. Természetesen a Társaságunk törekszik a CDO-val történő érkezések minél nagyobb részarányú végrehajtására.
Végső megközelítés (Final Approach)
Az érkező légijárműveknek a műszer szerinti érkezési eljárások végrehajtása során az AIP-ben meghatározott magassági tartományban kell csatlakozniuk a repülőtér végső megközelítéseire. A műszeres megközelítési eljárások közül elsődlegesen a légijárművek elsődlegesen a műszeres leszállító rendszert, más néven ILS-t (Instrument Landing System) használják. Az ILS részét képezi egy iránysáv és egy siklópályaadó, amely meghatározza a 3 fokos elméleti siklópályát az érkező légijárművek számára. (A süllyedés mértéke egyéb megközelítések esetében is megegyezik ezzel.) A megfelelő siklópálya elfogása érdekében az érkező légijárműveknek 7 tengeri mérfölddel (12-13 km) a futópálya előtt már a végső megközelítési egyenesen kell lenniük.
Éjszakai műveletek korlátozása
A magyar jogszabályi környezet erősen korlátozza az éjjeli időszakra tervezhető menetrend szerinti és nem-menetrend szerinti kereskedelmi le- és felszállások számát a 22:00-06:00 LT (helyi idő szerint) közötti időszakra. Az éjszakai időszakban legfeljebb 50 művelet tervezhető, ebből 00:00-05:00 LT (helyi idő szerint) között legfeljebb 6 művelet lehet. Kivételes körülmények fennállása esetén a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyével ezektől el lehet térni, ha a légijármű üzemeltetője a tervezett közlekedésének igényét a közlekedés előtti nap helyi idő szerint 24:00-ig jelzi.