Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről induló légijárművek kezelése
Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér napi átlagos forgalma 300 művelet a nyári időszakban. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 150 légijármű érkezik a repülőtérre az év legforgalmasabb időszakában. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér átlagos napi forgalma negyede a világ 10 legforgalmasabb repülőtereihez képest. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legforgalmasabb időszaka 2005-2006-ban volt, amikor átlagban napi 350 művelet valósult meg. Mára, a zajhelyzet javítására tett erőfeszítések révén kevesebb embert érint a zaj, mint korábban. Azonban a zaj mindig is probléma lesz a repülőtér környezetében élők vagy a repülési útvonalak alatt lakók számára.
Szabvány műszeres indulási eljárások (Standard Instrumental Departure - SID)
A HungaroControl Zrt. köteles a hatályos nemzetközi és hazai jogszabályokat figyelembe véve meghatározni az útvonalakat és műszeres repülési eljárásokat. A szabályrendszer elsődleges célja, hogy a lehető legmagasabb repülésbiztonsági szint mellett, a légtérfelhasználók számára magas szintű szolgáltatás nyújtását tegye lehetővé. A repülési eljárások elsősorban a légjárműveket védi, másrészt kitér a lakott területek a légijárművek által okozott környezeti terhelések minimalizálására is. Ezen előírásokat alkalmazza a HungaroControl Zrt. is a szabvány repülési eljárások tervezése során, amelyet a Légiforgalmi Tájékoztató Kiadványában (AIP) tesz közzé. Az induló légijárművek előre meghatározott szabvány műszeres indulási eljárásokat alkalmazva hagyják el a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret. A légitársaságok desztinációk alapján határozzák meg, hogy az adott légijárművek melyik szabvány műszeres indulási eljárást alkalmazzák. A légijárművek típustól függően különböző szórással és magasságon hajtják végre a műszeres indulási eljárás navigációs pontjaiból leképzett névleges nyomvonalat, hiszen végrehajtásuk függ a légijárművek típusától, terheltségétől, meteorológiai viszonyoktól és forgalmi szituációktól.
Szabvány műszeres indulási eljárások nyomvonaltartása
Az induló légijárművek az AIP-ben is előírt 5,5% emelkedési gradienssel kell emelkedniük a szabvány műszeres indulási eljárások végrehajtása során. A légijárműveknek a közzétett szabvány műszeres indulási eljárásokat Budapest felé történő felszállások esetében 7000 láb (~2300 méter), Vecsés, Üllő irányába történő felszállások esetében pedig 4000 láb (~1300 méter) tengerszint feletti magasság eléréséig kötelező követniük. A zajcsökkentő indulási eljárás alkalmazásának célja, hogy a szabvány műszeres indulási eljárás alatt élő lakosság zajterhelését csökkentse a repülőtér közvetlen környezetében, valamint az induló légijárművek minél hamarabb képesek legyenek elérni a közzétett szabvány műszeres indulási eljárásban előírt kezdeti emelkedési magasságot. Az előírt magasság után a légijárművek a szabvány műszeres indulási eljárást elhagyva a desztináció felé folytathatják útjukat. Természetesen előfordulnak olyan esetek, amikor az adott légijármű nem képes követni az előírt szabvány műszeres indulási eljárást, mivel valamilyen repülésbiztonsági ok miatt (pl. zivatarkerülés, forgalmi helyzet) a légiforgalmi irányítónak kitérő útvonalat kell meghatároznia. A HungaroControl Zrt. a jogszabályi előírásoknak eleget téve, folyamatosan vizsgálja az előírt szabvány műszeres indulási eljárás szabályos végrehajtását. Az induló légijárművek több mint, 98%-a az előírt előírások szerint hajtják végre az eljárásokat.
Folyamatos emelkedéssel végrehajtott indulások (Continuous Climb Operations - CCO)
A CCO a felszálló repülőgépeknek egy olyan optimális emelkedési profilt elősegítő eljárása, amelyet alkalmazva a légijármű vezetője a szükséges üzemanyag jelentős részét meg tudja takarítani a felszállást követően. A CCO alkalmazása lehetővé teszi, hogy a légijárművek az optimális emelkedési sebességgel és tolóerő beállítással érjék el a kezdeti utazási magasságot, így csökkentve a teljes üzemanyag-fogyasztást és CO2 kibocsátást.
Mára olyan műszeres indulási eljárások lettek kialakítva, amelyek összhangban vannak a jelenlegi légtérstruktúrával és megfelelően biztosítják a nagyarányú folyamatos emelkedéssel végrehajtott indulásokat.