Eltűnt egy fehér folt Európa légi közlekedési térképéről
A Koszovó feletti légiforgalmi irányítást a magyar léginavigációs szolgálat végzi. Jelentős mértékben átalakította Európa légi közlekedését a 15 év elteltével újra megnyílt Koszovó feletti magas légtérben átrepülő polgári légi forgalom. A HungaroControl Zrt. NATO-felkérés alapján teljesített, országhatárokon átívelő távszolgáltatása révén a légtér elérte teljes kapacitását. A légtérnyitási projekt végrehajtásában közreműködő magyarországi és nemzetközi szervezetek díszünnepséggel emlékeztek meg a sikeres megvalósításról a technikai lebonyolítást végző magyar légiforgalmi szolgálat budapesti székházában, és felavatták a Koszovó Parkot.
A HungaroControl mintegy 700 kilométeres távolságból, világszínvonalú budapesti központjából irányítja a Koszovó feletti magas légtérben az átrepülő polgári légi forgalmat. A NATO koordinálásával és az EUROCONTROL támogatásával szoros együttműködés alakult ki a régió érintett szereplői között a távszolgáltatás valamennyi szükséges operatív és műszaki elemének kidolgozásában. Az egymással nem szomszédos országok közötti, több határon átívelő navigációs tevékenység különleges és innovatív megoldások bevezetésével valósulhatott meg. Az első repülőgép, a Swiss 257 Airbus 321 Tel-Aviv-zürichi járata 2014. április 3-án, reggel 06:53-kor hagyta el az újranyitott légteret, a kijelölt útvonalak egyikén.
Az európai légi közlekedés jelentős eseménye alkalmából kialakított Koszovó Park avatásán a díszünnepség házigazdájaként Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter kiemelte: „A Koszovó feletti magas légtér megnyitása a diplomáciai siker mellett komoly szakmai, technológiai teljesítmény is. Nem volt még ugyanis példa az európai polgári légi közlekedésben arra, hogy egy ország több határon átnyúló távirányítással vegye át és végezze egy nem szomszédos térség légi forgalmának irányítását. A légtérnyitásnak köszönhetően olcsóbb, gyorsabb és környezetkímélőbb lett a repülés a térségben és a kontinensen. Magyarország jól láthatóan tevékeny szerepet tölt be az európai légi közlekedés hatékonyabbá tételében. Az öt repülési útvonal hozzáférhetősége a teljes hálózat működésének érzékelhető javulását eredményezheti. A koszovói projekt emellett megmutatja, hogy az állam lehet jó gazda, állami tulajdonú cégek is működhetnek világszínvonalon, magas nemzetközi elismerés mellett.”
Hende Csaba honvédelmi miniszter beszédében kiemelte: „Ne feledjük, a biztonság – éppen úgy, ahogy a repülés – nem lehet csak egy nemzet ügye, hanem közös ügy, sok nemzet közös ügye. Közös ügy, amiben mindenkinek el kell végeznie a maga feladatát, hozzá kell tennie a magáét a közös munkához, hogy a dolgok – mindenki közös javára – működhessenek. Szeretném, ha tudnák: Magyarországra a béke és a biztonság ügyében mindenki számíthat. Számíthatnak ránk szövetségeseink, régi barátaink és számíthat ránk minden jóakaratú ember.”
„Nagyszerű példája ez a regionális együttműködésnek“ – nyilatkozta Patrick Auroy, a NATO védelmi beruházásokért felelős főtitkár-helyettese. „Rendkívül jó benyomást tett rám a HungaroControl, a szomszédos országok és légiforgalmi szolgáltatóik által tanúsított konstruktív hozzáállás, amellyel hozzájárultak a Koszovó feletti légtér sikeres újranyitásához.”
„Az EUROCONTROL kezdettől fogva együtt dolgozott a NATO-val a KFOR szektor megnyitásához vezető lépések kialakításában. Az összes érintett partnerrel közösen állította össze és követte az elvégzendő feladatok jegyzékét. A KFOR szektor megnyitása jelentős előrelépés az európai hálózat normalizálásában azokon a területeken, ahol a régóta megoldatlan kérdések még mindig fennállnak. Az EUROCONTROL arra számít, hogy a légtérhasználók maradéktalanul kiaknázzák a változtatás adta lehetőségeket, amely Északnyugat-Európa és Délkelet-Európa között lényegesen lerövidíti az útvonalakat.” – emelte ki Joe Sultana, az EUROCONTROL légiforgalmi hálózati igazgatója. „Mivel a távolsági járatokat különösen érzékenyen érinti a légköri futóáramlások alakulása, ha a légtérhez jobban hozzáférnek, a légitársaságoknak lehetőségük nyílik arra, hogy a lehető leghatékonyabb útvonalra tervezzék járataikat. Ez pedig jótékonyan hat az üzemanyag-felhasználásra, és csökkenti a környezeti hatásokat is. A légtér rugalmasabb használata mindenkinek előnyére válik. Csökken a forgalom mesterséges korlátozása, ennélfogva növeli a hatékonyságot, a kapacitást és a biztonságot is. Szívesen látnánk, ha a világ más részein is elérhetőbbekké válnának a magas légterek, és arra bátorítjuk az államokat és a légiforgalmi szolgáltatókat, hogy kövessék az Észak-Atlanti Szövetség és a HungaroControl példáját.” - mondta el Anca Apahidean, a IATA kelet-európai régióértfelelős igazgatója.
„A Koszovó feletti légtér megnyitása jelentős mértékben csökkentheti a légitársaságok üzemelési költségeit. Ez jelentős előrelépés egy olyan időszakban, amikor az Európai Bizottság lázasan dolgozik a légiforgalmi irányítás költséghatékonyságának javításán. Remélem, hogy egyre több légitársaság élni is fog a rövidebb útvonalak által nyújtott költségmegtakarítások lehetőségével. A projekt bizonyítja azt is, hogy egy kisebb méretű, de a technológiai újításokban aktív léginavigációs szolgáltató éppolyan értékes és hatékony partner lehet, mint nagyobb társai. És bizonyíték az infrastruktúra és a műszaki színvonal, az innovációs és oktatási tevékenység, illetve a működési hatékonyság folyamatos fejlesztésének fontosságára - mindarra, amire a HungaroControl az elmúlt négy év során fókuszált” – hangsúlyozta a díszünnepségen megtartott beszédében Szepessy Kornél, a HungaroControlvezérigazgatója.
A Koszovó feletti magas légtérben, a HungaroControl évente hozzávetőleg 180 ezer repülést irányít majd 6100 méter felett, így a 15 évvel ezelőtt lezárt légtér újbóli használata révén mintegy 370.000 tengeri mérfölddel (kb. 685.000 km) csökkenhet az európai légi útvonalak hossza. A rövidebb lerepült távolságoknak köszönhetően - az EUROCONTROL adatai szerint - évi mintegy 24.000 tonnával csökkenthető az üzemanyag felhasználása, ezzel a légitársaságok éves szinten közel 18 millió euró költséget takaríthatnak meg. Jelentős mértékben, évente közel 75 ezer tonnával mérséklődhet a széndioxid kibocsátás is. Emellett a projekt kiemelkedő lehetőséget biztosít szakmai és technológiai oldalról a tapasztalatszerzésre és a kapacitások kihasználására, nemzetközi szinten történő összehangolására, és elősegíti az Egységes Európai Égbolt (SES) program megvalósítását.