Átadták a HungaroControl távoli toronyirányítási rendszerét
Ünnepélyes keretek között adták át a HungaroControl új, moduláris integrált távoli toronyirányítási rendszerét, az úgynevezett mirTWR-t, amely jelentős mérföldkő a magyar légi közlekedés számára. A beruházás révén a budapesti repülőtér forgalma mostantól már a HungaroControl központjából is kezelhető, mert a korszerű videó- és szoftvermegoldások helyszíntől független irányítást tesznek lehetővé.
A mirTWR – azaz moduláris integrált remote toronyirányítási rendszer – nemcsak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér biztonságos és hatékony működését támogatja, hanem a jövőben további – akár kisebb vidéki – repülőterek kiszolgálására is alkalmassá tehető. A beruházás több fázisban, az Európai Unió társfinanszírozásával valósult meg, fő technológiai partner pedig a norvég Indra Navia volt.
„Ezzel a fejlesztéssel a HungaroControl az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely – amellett, hogy már több mint egy évtizede távolkörzeti irányítói szolgáltatást nyújt egy nemzeti határainkon kívül eső légtérben (Koszovó) – megszerzi azt a képességet is, hogy helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát. A beruházás nem csupán jelentős, nemzetközi léptékben is figyelemreméltó technológiai fejlesztés, hanem a működési folytonosságunkat is garantálja, mert tartalékrendszerként is üzemel arra az esetre, ha a repülőtéri irányítótoronyban valami meghibásodik” – hangsúlyozta Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója.
Az átadó eseményen beszédet mondott Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, aki kiemelte a projekt jelentőségét a magyar légiforgalom hatékonyságának növelése szempontjából.
„A most átadásra kerülő 8 milliárd forint összértékű mirTWR távoli toronyirányítási rendszer egy rendkívül újszerű, ebben a forgalmi volumenben eddig példátlan megoldás, amely lehetővé teszi a repülőtér forgalmának távolból történő zavartalan kiszolgálását a legmodernebb műszaki vívmányokat alkalmazva. Az uniós társfinanszírozással megvalósuló többéves projekt nemcsak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmának irányítására alkalmas, de további repülőterek esetleges kiszolgálására is felkészíti a vállalatot, hogy a jövő kihívásaihoz alkalmazkodva, még hatékonyabban szolgálja ki a magyar és európai légi közlekedést a légtérhasználók kölcsönös megelégedésére” – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
A rendszer kiépítése során a fejlesztők nagyban támaszkodtak az irányítók észrevételeire és tapasztalataira is, a teszteléseket pedig a nemzetközi szabványoknak megfelelő hatósági engedélyeztetési eljárások követték. A mirTWR részeként beüzemelt új szimulátorrendszer az irányítók készségfejlesztésében, illetve az irányító hallgatók képzésében jelent majd nagy segítséget. A jövőbeli tervek között szerepel a technológia más repülőterekre való kiterjesztése, míg a repülőtéri irányítótorony közelgő felújítása alatt léginavigációs szakembereink a mirTWR segítségével fogják kezelni a budapesti légikikötő forgalmát.