Európai uniós támogatások

A Társaságunknál megvalósult, illetve folyamatban levő, az Európai Unió által támogatott projekteket az alábbiakban ismertetjük.

I. Forrás: Trans European Network-Transport (TEN-T)/Connecting Europe Facility (CEF)

1. Radarrendszer fejlesztés a HungaroControl magyar légiforgalmi szolgálat számára (projektszám. 2004-HU-16-C-PT-003). A projekt a Kohéziós Alapból származó támogatás által került megvalósításra.

2. Közép-Európai Funkcionális Légtér Blokk – Végrehajtási Terv (projektszám. 2008-EU-40007-S). A projekt az EU TEN-T program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/ten-t/ten-t-projects/projects-by-country/multi-country/2008-eu-40007-s

3. FAB CE statikus illetékességi körzet forgatókönyv végrehajtása (projektszám 2010-EU-40106-S). A projekt az EU TEN-T program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/ten-t/ten-t-projects/projects-by-country/multi-country/2010-eu-40106-s

4. A HungaroControl Zrt. új légiforgalmi szolgáltatási központjának kialakítása az üzemeltetési biztonság és kapacitás növelése érdekében (projektszám 2009-HU-40043-E). TEN-T által társfinanszírozva. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/ten-t/ten-t-projects/projects-by-country/hungary/2009-hu-40043-e

5. Controller Pilot Data Link Communications Implementation (projektszám 2013-HU-40005-P). TEN-T által társfinanszírozva. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/ten-t/ten-t-projects/projects-by-country/hungary/2013-hu-40005-p

6. Repülőtéri együttműködésen alapuló döntéstámogató rendszer szoftverfejlesztés a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.-nél (projektszám: 2014-HU-TM-0496-W). A projekt az EU CEF program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/implementation-airport-collaborative-decision-making-at.

7. Szabad útvonalú légtér (Free route légtér) a Fekete-erdőtől a Fekete tengerig (projektszám: 2014-EU-TM-0136-M). A projekt az EU CEF program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/dp-implementation-%E2%80%93-call-cef-2014.

8. A határokon átnyúló szabad útvonalú légtér implementációja érdekében tett légiforgalmi szolgáltatás rendszer fejlesztése (projektszám: 2015-EU-TM-0197-M). A projekt az EU CEF program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/sesar-deployment-programme-implementation-2015-%E2%80%93-cluster-3

9. Vienna AMAN működésének és a szomszédos repüléstájékoztató körzetekbe történő kiterjesztésének támogatása (projektszám: 2015-EU-TM-0197-M). A projekt az EU CEF program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/sesar-deployment-programme-implementation-2015-%E2%80%93-cluster-3

10. FAB CE wide study of DAM and STAM (projektszám: 2016-EU-TMC-0113-M). A projekt az EU CEF program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/sesar-deployment-programme-implementation-2016-%E2%80%93-cluster-2

11. European Deployment Roadmap for Flight Object Interoperability (projektszám: 2016-EU-TM-0117-M). A projekt az EU CEF program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/sesar-deployment-programme-implementation-2016-%E2%80%93-cluster-1

12. Deploy SWIM governance (projektszám: 2016-EU-TM-0117-M). A projekt az EU CEF program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/sesar-deployment-programme-implementation-2016-%E2%80%93-cluster-1

13. DLS Implementation Project - Path 1 "Ground" stakeholders (projektszám: 2016-EU-TM-0117-M). A projekt az EU CEF program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/sesar-deployment-programme-implementation-2016-%E2%80%93-cluster-1

14. DLS Implementation Project - Path 2 (projektszám: 2016-EU-TM-0117-M). A projekt az EU CEF program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/sesar-deployment-programme-implementation-2016-%E2%80%93-cluster-1

15. Implementation of PBN procedures in Hungary (projektszám: 2016-HU-TMC-0279-W). A projekt az EU CEF program társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/implementation-pbn-procedures-hungary

II. Forrás SESAR Joint Undertaking/Horizon 2020

1. REACT+ (projektszám: SJU/LC/0178-CTR). A projekt a SESAR Joint Undertaking társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://www.sesarju.eu/newsroom/brochures-publications/react-plus-project-final-report

2. Budapest 2.0 (projektszám: SJU/LC/0281-CTR). A projekt a SESAR Joint Undertaking társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket https://www.sesarju.eu/newsroom/brochures-publications/budapest-20

3. BEYOND, Building EGNSS capacitY On EU Neighbouring multimodal Domains (projektszám: 641607 — BEYOND — H2020-Galileo-GSA-2014-2015). A projekt a Horizon 2020 támogatás által kerül megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket http://www.beyondproject.eu/

4. Enhanced Guidance Assistance to Aircraft and Vehicles on the Airport Surface Combined with Routing (projektszám: SESAR2020 PJ03a). A projekt a SESAR Joint Undertaking társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://www.sesarju.eu/index.php/projects/sumo

5. Remote Tower for Multiple Airports (projektszám: SESAR2020 PJ05). A projekt a SESAR Joint Undertaking társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: http://www.remote-tower.eu/wp/?page_id=5

6. Flight Centric ATC (projektszám: SESAR2020 PJ10-01b). A projekt a SESAR Joint Undertaking társfinanszírozása által került megvalósításra. Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://www.sesarju.eu/index.php/projects/prosa

7. Controller Working Position / Human Machine Interface – CWP / HMI (projektszám: SESAR2020 PJ16). A projekt a SESAR Joint Undertaking társfinanszírozása által került megvalósításra.Bővebb információért látogassa meg a következő linket: https://www.sesarju.eu/index.php/projects/cwphmi

A SESAR2020 programról 

Az Európai Unió Single European Sky ATM research (SESAR) alkalmazott kutatási program célja, hogy az egységes európai légtér kezdeményezésnek megfelelő ATM rendszer kerüljön kialakításra. A program rendeltetése a szükséges ipari fejlesztések elindítása, az ehhez szükséges finanszírozás biztosítása, a kifejlesztett megoldások üzleti használatba vételének koordinálása.

A SESAR Joint Undertaking (SJU) 2015. december 1-jén tette közzé a SESAR 2020 egyes kutatási projektekben való részvételére vonatkozó pályázati felhívásának főbb részeit. A HungaroControl Zrt. Frequentis AG által vezetett konzorcium tagjaként indult négy pályázaton, amelyek elbírálása megtörtént és aláírásra kerültek az egyes támogatási szerződések. A projektek tervezési szakasza lezárult és elindult a megvalósítási fázis, amely 2019 II. negyedév végégig tart.