Futópálya használat

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér futópályáinak kialakítása az uralkodó széliránynak megfelelően, északnyugat - délkeleti tájolással történt, több mint 60 évvel ezelőtt, amely alapvetően meghatározza a mai napig az indulási, valamint az érkezési eljárások nyomvonalainak fő irányultságát. A repülés biztonságos végrehajtása érdekében a légijárművek a felszállást és leszállást elsődlegesen széllel szemben hajtják végre az aerodinamikai törvények valamint az érvényben lévő ICAO előírások miatt. A szélirány mérése a repülőtéren elhelyezett szélsebességmérők alapján történik, amelyek a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) vonatkozó előírásainak megfelelően, a futópályák mellett a földetérési zónáknál (Dél-DK és Észak-ÉK) találhatóak. Ezen berendezések a futópályák mellett tíz méteres magasságtól 450 méterig mérik a szél sebességét és irányát. Fontos hangsúlyozni, hogy a repülőtér területén a föld felett mért szél sebessége és iránya határozza meg a használatos futópályairányt a légiforgalom számára, ami különbözhet az egyéb területeken, településeknél észlelt szél sebességétől és irányától. A repülőtér területén mért szél iránya és sebessége napon belül többször is megváltozhat, ami a használatos futópályairány váltakozását eredményezheti. A repülés meteorológiai szolgálat munkatársai folyamatosan elemzik az aktuális és várható időjárási viszonyokat, amelyek alapján tájékoztatják a légiforgalmi irányítást.

Nappali futópálya - használat

A használatos futópályairány meghatározásánál a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren mért uralkodó szélirány az irányadó. Budapest felett északnyugati az uralkodó széljárás, ezért a repülőtérről induló légijárművek hozzávetőlegesen 70 százaléka északnyugati irányba (Budapest felé), 30 százaléka pedig délkeleti irányba (Vecsés felé) száll fel. A felszállási irány jellemzően meghatározza a leszállások irányát is, de adott esetben (szélcsend vagy ahhoz közeli állapot esetén) ez eltérő is lehet.

Futópálya elhelyezkedés

A meteorológiai adatainkból készített 1-2 napos előrejelzéssel meghatározható, hogy melyik irányból várható a légijárművek érkezése, valamint hogy mely futópályavégről fognak felszállni a légijárművek.

Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy az előrejelzéseink tájékoztató jellegűek, az irány a meteorológiai viszonyoknak megfelelően változhat. Az előrejelzés a következő linken érhető el: http://www.hungarocontrol.hu/hu/varhato_futopalya_hasznalat

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren két futópálya áll rendelkezésre a légiforgalom számára. A jelenlegi érvényben lévő környezetvédelmi jogszabályok alapján, mindkét futópálya és azok navigációs berendezéseinek működése esetén 31-es irányú felszállásokra a 31L használható. Érkezések esetében pedig, a 13-as futópályairánynál a 13R használható, ha mindkét futópálya és azok navigációs berendezései rendelkezésre állnak.

Éjszakai futópálya használat

A jelenleg hatályos környezetvédelmi szabályok alapján, mindkét futópálya és navigációs berendezéseinek korlátozás nélküli rendelkezésre állása esetén mélyalvási időszakban (00:00-05:00) között csak a 31R használható érkezésre és 13L indulásra.