3D toronyszimulátor

A HungaroControl stratégiájának fontos alkotóeleme az aktív irányítói állomány folyamatos képzése. Az operatív légiforgalmi irányítói szolgálat maradéktalan és minőségi ellátásához szükséges egy oktatási célból üzemelő, modern, a valóságot legjobban modellezni képes háromdimenziós (3D) toronyszimulátor.

A HungaroControl 2008-ban építette ki a valóságot modellezni képes 180 fokos, 3 dimenziós képi megjelenítéssel rendelkező toronyszimulátort, amely jelenleg három polgári (Budapest, Sármellék, Debrecen), három katonai (Szolnok, Pápa, Kecskemét) és egy fiktív repülőtér teljes vizuális és funkcióbeli szimulációját tudja maradéktalanul ellátni.

A toronyszimulátor 5 LCD projektorból álló, 180 fokos képi megjelenítéssel rendelkezik. 3 irányítói munkahely mellett 1 gyakorlatvezetői és 6 ál-pilóta munkahely segíti a munkavégzést. A rendszerben minden, a magyar légtérben előforduló polgári és katonai légi jármű modellje, valamint földi kisegítő jármű megtalálható, teljes funkcionalitásában. A modellek szabadon módosíthatók, így lehetőség van új modellek és festések elkészítésére, valamint a repülőtereken új épületek megrajzolására, modellezésére.

A megfelelő munkatechnológia alkalmazásával lehetőség nyílik, polgári és katonai irányítók kiképzésére és továbbképzésére is. A képzések során gyakorolhatóak a vészhelyzetek, speciális katonai és polgári feladatok, valamint lehetőség nyílik szakmai felfrissítő képzések megtartására is. A képzések folyamán bármilyen időjárási körülmény szimulálható (jég, szél, hó, eső) úgy, hogy az új körülmények hatással vannak mind a légi járművek, mind a repülőtér és környezete valós idejű tulajdonságaira. Lehetőség nyílik a különleges és kényszerhelyzetek (pl.: rádióhiba, beteg a fedélzeten, hajtómű- és futóműproblémák) gyakorlására.

A HungaroControl 3D toronyszimulátora 2016 márciusától a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen működik tovább. A HungaroControl aktív tornyos irányítói mindenkori képzésén túl a rendszer lehetőséget ad a Magyar Honvédség irányítói szakállományának felkészítésére, jártasságának fenntartására, illetve speciális repülésirányítói eljárások (pl. pilóta nélküli repülőgépek irányítása, kezelése, polgári forgalomba való illesztése vagy speciális megközelítési eljárások) begyakorlására, tesztelésére.